Met deze 5 tips betrekt u de gebruiker met het intranet

Vaak leeft user engagement slechts onder een klein select gezelschap in de organisatie. Om het hele bedrijf aan het intranet te binden is meer nodig. Een organisatie bestaat immers uit alle intranetgebruikers in verschillende categorieën: leeftijd, geslacht, functies of interesses.

In dit blog delen wij 5 tips hoe u de dynamiek in een organisatie in uw voordeel gebruikt om intranet te laten leven onder meer medewerkers. En ja, deze tips betekenen dat u uw grootste critici betrekt in het intranet.

1) Zorg dat de gebruiker zich in het intranet herkent

Voor een grotere gebruikers adoptie is het belangrijk dat gebruikers iets van zichzelf herkennen in de intranet-toepassing. Bied daarom functionaliteiten aan die het de gebruiker aantrekkelijk maken om het intranet te gebruiken. Maak het bijvoorbeeld eenvoudig om content te uploaden, te reageren, content te personaliseren etc. Sta ook open voor de feedback die u ontvangt, verwelkom deze. Laat zien dat iedereen zijn of haar mening telt. Maak duidelijk dat feedback het intranet kan veranderen/verbeteren.

2) Laat uw grootste critici u verdedigen

Zoek medewerkers – betrokken bij het intranet – die hun collega’s positief beïnvloeden. Vaak bevinden zij zich onder de grootste tegenstanders van de huidige intranet-omgeving. Gebruik deze dynamiek en buig deze om naar het positieve. Dat kan door deze critici in het proces te betrekken. Geef deze enthousiastelingen de verantwoordelijkheid over het huidige intranet-succes. Maak er een team van. Wanneer deze ‘task-force er klaar voor is: zorg dan voor training, stel alle hulpmiddelen beschikbaar, en beloon dit team openlijk voor de bijdrage aan het eventuele succes.

3) Cultiveer het debat

Adoptie ontstaat alleen als de bedrijfscultuur hiervoor draagvlak biedt. Oftewel: wanneer medewerkers zich ook uitgenodigd voelen om hun mening te geven en aan het debat bij te dragen. Bied daarom ruimte voor debat en dialoog. Stimuleer dat iemand de eerste stap hiertoe zet, initieer het gesprek of neem er zelf ook deel aan. Betrokkenheid ontstaat ook wanneer dat openlijk wordt beloond, bij voorkeur door een persoon of iemand met gezag binnen de organisatie.

4) Maak je intranet mobielvriendelijk

Meer dan 50 procent bezoekt een homepage vanaf een mobiel toestel (smartphones of tablets). Intranet-gebruikers vormen daarop geen uitzondering. Een intranet dat er altijd en overal is wanneer de gebruiker het nodig heeft, zorgt gemakkelijker voor die gebruikers adoptie. Bied de mogelijkheid om het intranet te bezoeken als medewerkers onderweg zijn of op locatie.

5) Ontwikkel een intranet Roadmap

Een intranet dat leeft, moet altijd gevoed worden. Creëer daarom een constante stroom aan verse nieuwe content, relevante functionaliteiten en voeg continue waarde toe in het belang van de gebruiker. En herinner de gebruiker ook constant aan die waarde. Gamification kan daarbij helpen! Maak een intranet roadmap dat zowel functioneel is, als dat het goed is opgezet. Zorg ook dat u de goede bronnen en hulpmiddelen heeft om die roadmap te volgen.

Dé essentiële brandstof voor meer Intranet Engagement

Zelfs de beste auto heeft brandstof nodig. Het is het management die het intranet van diesel of benzine voorziet. Het management geeft niet alleen de juiste ondersteuning aan de intranet-voorziening, maar stelt zich betrokken op in de intranet-ruimte zelf. Overtuig het management er van dat intranet adoptie een zinvolle investering is. Dat kan met statistieken. Neem bijvoorbeeld cijfers die dat onderbouwen, gebruikers adoptie is immers meetbaar.

Neem contact met ons op

OXINEO
Postbus 605
5000 AP Tilburg

T: 0418-510570 
E: contact@oxineo.nl