Webinar

Gratis Webinar Social Intranet – Maandag 2 juli 14.00 – 15.00 uur

By juni 14, 2018 No Comments

Met de overstap naar de cloud, reorganiseren veel organisaties het intranet. De woorden die dan veelal naar voren komen zijn sociaal (‘social intranet’) en het design. Hierop wordt met het reorganiseren of volledig nieuw opbouwen van het intranet dan ook de nadruk op gelegd, veelal ook doordat de reorganisatie of vernieuwing wordt gedreven vanuit de afdeling marketing en communicatie.

Ook Oxineo krijgt vaak de vraag of wij een sociaal intranet kunnen bouwen wat er goed uitziet. Vanzelfsprekend kunnen wij dat – wij zijn ook van mening dat alleen een sociaal intranet wat er goed uitziet niet voldoende is. Wij zien deze punten als belangrijke middelen om de adoptie van een intranet te verhogen. Maar er is meer! Social en design zijn noodzakelijk, maar niet voldoende!

Maar waarop moet dan ook de nadruk worden gelegd bij het bouwen en gebruiken van een intranet?

Een goed werkend intranet is dat het intranet functioneert als een digitale werkplek voor de werknemers van een organisatie. Waar een medewerker naast het laatste nieuws, wanneer iemand jarig is of een sociale tijdslijn ook andere informatie kan vinden. Denk hierbij onder andere aan informatie omtrent processen binnen de organisatie, organisatie documenten, HR informatie, projecten, cursussen en evenementen, handboeken, etc.

De volgende onderdelen zijn ook van groot belang wanneer het om een intranet gaat:

  • Samen kunnen werken aan documenten en informatie.

  • De adoptie van de medewerkers van het intranet. Sociale mogelijkheden en een helder design zijn hierin vaak ondersteunend. Maar ook het betrekken van medewerkers in het ontwerp en de ontwikkeling van het intranet is essentieel.

  • Zoeken (Search) moet goed ingericht zijn, zodat medewerkers kunnen vinden waar ze naar zoeken.

  • Medewerkers willen snel hun werk kunnen doen. Een intranet moet hierin ondersteunend zijn.

  • Niet alle groepen medewerkers zijn hetzelfde. Houd hier rekening mee met de inrichting van het intranet.

  • Weet wat er gebeurt binnen het intranet, door middel van analyse en zorg ervoor dat je intranet niet stil staat.

  • Geef antwoord op veel gevraagde onderwerpen. Dit voorkomt dat medewerkers zelf het wiel uit moet vinden.

  • Maak het intranet het centrale punt waar alle processen en werkzaamheden beginnen binnen de organisatie.

  • Zorg ervoor dat het intranet niet gedreven wordt door 1 businessunit binnen de organisatie, maar betrek zowel voor- als tegenstanders van het intranet bij de ontwikkeling van het intranet.

In ons webinar op maandag 2 juli gaan wij dieper in op de bovenstaande punten en komen ook aanvullende punten langs welke, afhankelijk van de organisatie, niet minder belangrijk hoeven te zijn.

Reserveer mjin plaats

Leave a Reply

Neem contact met ons op

OXINEO
Postbus 605
5000 AP Tilburg

T: 0418-510570 
E: contact@oxineo.nl